Viihde

10 faktaa: Näin sarjojen ja elokuvien seksikohtaukset tehdään!

Julkaistu

Ne saattavat näyttää luonnollisilta ja jopa helpoilta, mutta miten elokuvien ja sarjojen seksikohtaukset tehdään ja mitä kaikkea taustalla tapahtuu?

Seksikohtaukset vaativat tarkat sopimukset, paljon suunnittelua sekä monesti jos jonkinlaisia lisävarusteita jumppapalloista häpykarvaperuukeihin. Vaikka kohtaukset näyttävät katsojille seksikkäiltä, eivät ne tekijöilleen sitä kaikessa teknisyydessään ole. Mietipä itse ympärillesi kymmenittäin työntekijöitä ja kaikki kuvausvälineistö! 

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että intiimit kohtaukset olisivat näyttelijöille läpihuutojuttu, vaan ne voivat olla jopa epämukavia tehdä. Siksi on tärkeää, että valmistelut on tehty kunnolla sopimuksia ja rekvisiittaa myöden. 

Listafriikki keräsi kymmenen kikkaa, joilla seksikohtaukset saadaan vietyä kunnialla maaliin.

Jokainen yksityiskohta löytyy sopimuspapereista

Kun näyttelijät lähtevät tekemään sopimusta tulevasta roolistaan, ainakin Hollywoodissa kaikesta sovitaan etukäteen. Jos siis luvassa on intiimejä kohtauksia, ne eivät tule näyttelijöille yllätyksenä, sillä ne ovat luonnollinen osa sopimusneuvotteluita ja sopimuspapereita; ne ovat toisin sanoen eriteltyinä sopimuksia allekirjoitettaessa. Itse asiassa viihdealan liitto nimenomaan vaatii, että sopimuksesta löytyy alastomuuteen liittyvä lisäys: siinä on kerrottuna, millaiset seksikohtaukset ovat näyttelijälle ”ok” ja mitä näyttelijä on valmis tekemään. Ja tästä lisäyksestä huolimatta näyttelijällä on oikeus perua suostumuksensa tietynlaisiin kohtauksiin.

Joissain tapauksissa nämä alastomuuteen liittyvät lisäykset saattavat olla hyvinkin yksityiskohtaisia ja niissä saattaa olla eriteltynä jokainen minuutti erikseen, mitä tulee elokuvan alastonkohtauksiin: sopimuksessa käydään läpi, mitkä ruumiinosat näkyvät, miten paljon ne näkyvät ja miten pitkään niitä näytetään.

Advertisement

Yksityiskohtaisuudesta puheen ollen, itse näiden kohtausten tekemisessä saattaa olla hyvinkin paljon eroja, riippuen elokuvan ohjaajasta. Jotkut ohjaajat haluavat tarjota näyttelijöille mahdollisuuden improvisoida, toiset taas haluavat suunnitella äärimmäisen yksityiskohtaisesti jokaisen hetken ja jokaisen sekunnin seksikohtausten osalta ja luoda niiden ympärille niin sanotun koreografian. Näyttelijä Neil Patrick Harris kuvaili vuonna 2014 Out Magazinen haastattelussa työskentelyään ohjaaja David Fincherin kanssa elokuvassa ”Gone Girl”: ”Meidän täytyi harjoitella ne kohtaukset Davidin kanssa, jokainen hetki niistä: tässä kohtaa laitat peniksen hänen suuhun, sitten tulee näin monta työntöä ja sitten sinä ejakuloit. Se oli outoa, koska hän halusi sen olevan jopa robottimaista, että tiesimme tarkalleen, mihin mikäkin menee ja missä asennossa olemme.”

Toiset luottavat improvisaatioon

Kuten jo äsken mainittua, ohjaajia on monenlaisia: Toiset haluavat, että jokainen liike ja kosketus tehdään sekunnilleen käsikirjoituksen mukaan. Toiset taas luottavat improvisaatoon ja uskovat saavansa parhaan lopputuloksen suunnittelemattomuudella.

Esimerkiksi Dallas Buyers Club ja Wild -elokuvat sekä Big Little Lies -sarjan ohjannut Jean-Marc Vallée näkee liian tiukan koreografian sotkevan seksikohtauksen luonnollisen rytmin. Juuri edellä mainituissa Valléen tuotannoissa on aihepiiriltään myös ikäviä intiimikohtauksia, joten imrovisaatio voi olla näyttelijöille hyvinkin hankalaa.

Valléen mukaan tarkan koreografian sijaan oikeanlaisen tunnelman luominen on kohtauksen onnistumisen kannalta tärkeintä. The New York Timesin haastattelussa vuonna 2015 Vallée kertoi ottavansa seksikohtausten kuvaukseen mukaan vain täysin välttämättömät työntekijät ja varmistavansa, että kameralla päästään kiertämään kuvaamassa vapaasti joka puolelta. Sen jälkeen kaikki on näyttelijöiden käsissä ja ohjaaja seuraa sivusta, mihin suuntaan kohtaus menee.

Vallée antoi esimerkin Wild-elokuvasta, jossa miesnäyttelijän ei ollut tarkoitus kääntää päänäyttelijä Reese Witherspoonia ympäri kesken kohtauksen, mutta niin vain impulsiivisesti kävi ja kohtaus päätyi sellaisena elokuvaan.

Imrovisaation käyttäminen seksikohtauksissa on työehtosopimuksen alainen pykälä, joten näyttelijät voivat määritellä itse, suostuvatko improvisaatioon vai eivät.

Advertisement

Sukkia ja siteitä

Moni on varmasti miettinyt elokuvia ja televisiosarjoja katsoessaan, ovatko näyttelijät toden totta alasti, kun seksikohtaukset kuvataan. Vastaus on hyvin yksinkertainen, ellei siitä sitten ole erikseen toisin sovittu: eivät ole. Ohjaajat ja elokuvien tekijät haluavat vain luoda katsojille illuusion siitä kuin kaikki heidän silmien edessä tapahtuva olisi aitoa.

Todellisuudessa seksikohtaukset ovat täynnä niin sanottuja kikkakolmosia. Miehillä on usein sukupuolielimensä päällä sukka ja naiset puolestaan käyttävät omia ”yksityisalueita” peittääkseen erilaisten vammojen ja haavojen paikkaamiseen tarkoitettuja siteitä ja laastareita; esimerkiksi rinnat on usein peitetty rintasuojilla, joita normaalisti käytetään vaikkapa iltapukujen alla.

Showtimelle televisiosarjan ”Masters of Sex” luonut Michelle Ashford on kertonut Glamour-lehdelle, että ajoittain käytössä on myös tekoraajoja ja tekoelimiä, joilla seksikohtaukset saadaan näyttämään mahdollisimman aidoilta – niillä ikään kuin luodaan illuusio seksistä. Lisäksi ihonväriset alusvaatteet, kokovartalomeikit ja kaikenlaiset mahdolliset suojat ovat oleellinen osa alastomuutta vaativia kohtauksia.

Joskus seksikohtaukset filmataan lähestulkoon ensinäkemältä

Aina silloin tällöin intiimiin kohtaukseen valmistautuvalla näyttelijäparilla, tai näyttelijöillä, kemiat pelaavat niin hyvin yhteen, ettei edes tällaisten kohtausten suunnittelu keskenään tunnu liian haasteelliselta: kun osapuolet tuntevat olonsa turvalliseksi toistensa seurassa, kaikki on paljon helpompaa.

Näyttelijäuransa aikana useita alastonkohtauksia tehnyt Kate Winslet kertoi The Hollywood Reporterille elokuussa, miten hän ja Ammonite-elokuvassa vastanäyttelijänä toiminut Saoirse Ronan suunnittelivat nämä kohtaukset alusta loppuun saakka yhdessä: ”Luulen, että minä ja Saoirse tunsimme olomme yksinkertaisesti niin turvallisiksi. Francis Lee (ohjaaja) oli luonnollisesti todella jännittynyt, mutta sanoin vain hänelle, että anna meidän nyt toteuttaa tämä ja niin me myös teimme: ’Teemme näin suudellessamme, rintaa koskettaessa, sitten sinä menet alas, sitten teet näin ja sitten kiipeät ylös tähän.’”

Aina näyttelijöiden keskinäisten kemioiden luominen ei ole kuitenkaan aikataulullisista syistä mahdollista, vaan joissain tapauksissa näyttelijäpari saattaa päätyä tekemään seksikohtaukset lähestulkoon ensinäkemältä. Monet näyttelijät kuitenkin vierastavat edellä mainitusta kemian puutteesta johtuen tällaista tapaa. Esimerkiksi Jenna Fischerin oli määrä tehdä John C. Reillyn kanssa intiimikohtaus kolmantena kuvauspäivänä, elokuvassa ”Walk Hard”, mutta sitä siirrettiin Fischerin pyynnöstä, sillä hän halusi tutustua Reillyyn paremmin – tunteakseen olonsa mukavammaksi.

Huumori keventää tunnelmaa, alkoholista apua

Aivan kuten niin usein normaalissakin elämässä, myös elokuvia ja etenkin intiimikohtauksia tehtäessä huumori ja alkoholi saattavat rentouttaa melkoisesti tunnelmaa – kunhan jälkimmäisen kohdalla homma ei karkaa käsistä.

Kun Michael Douglas ja Glenn Close olivat kuvaamassa ”Fatal Attraction” -elokuvaa (suomeksi Vaarallinen suhde), joka pitää sisällään melkoisen määrän alastomuutta ja seksikohtauksia, he päättivät vetäytyä yhdessä traileriin ja nauttia siellä sekä shampanjaa että margaritoja valmistautuessaan tuleviin otoksiin.

Advertisement

Vaikka kaikki seksikohtaukset ovat tarkkaan käsikirjoitettuja ja sopimuksissa sovittuja, myös vahinkoja pääsee tapahtumaan – joskin niistäkin selviydytään usein huumorilla. Eräässä Fatal Attraction -elokuvan intiimikohtauksessa Douglas kantoi Closea kohti sänkyä. Douglas ei meinannut saada housuja jalastaan, nauraen tilanteelle hysteerisesti, ja kun hän viimein onnistui tehtävässään, vilkkuivat hänen kiveksensä hetken aikaa elokuvaan päätyneessä kyseisessä kohtauksessa. Tämä huomattiin jälkikäteen elokuvaa leikatessa, mutta tuota ”vilahdusta” ei voinut leikata pois, sillä se olisi pilannut koko kohtauksen. Elokuvan ohjannut Adrian Lyne on paljastanut asian jälkikäteen ja samalla hän toivoi, ettei Douglas suutu lukiessaan siitä.

Elokuvassa ”50 Shades of Grey”, joka tunnetaan erittäin voimakkaasti eroottisuudestaan, näytellyt Jamie Dornan on puolestaan kertonut, että hän pyrki aina saada vastanäyttelijänsä Dakota Johnsonin nauramaan ennen erotiikkaa tihkuvia kohtauksia rentouttaakseen koko porukan tunnelmaa.

Kaksoisolentoja ja aikuisviihdenäyttelijöitä

Kaikki näyttelijät eivät ole sinut seksikohtausten tekemisen kanssa, etenkin jos kohtaukset menevät hyvinkin yksityiskohtaisiksi. Mikäli elokuvantekijät haluavat kuitenkin palkata näyttelijän, joka ei ole valmis kyseisiin kohtauksiin, tällöin intiimikohtauksissa käytetään niin sanottuja vartalo-kaksoisolentoja. Nämä kaksoisolennot eivät hekään suostu kaikkeen mahdolliseen, ainakaan ilman sopimusta, vaan heidän sopimusehdoistaan löytyy niin ikään jo aiemmin tässä tekstissä mainittu alastomuuteen liittyvä lisäys.

Hyvin yksityiskohtaisista kohtauksista puhuttaessa, näyttelijäkaksikko Shia LaBeoufin ja Stacy Martinin uskottiin yleisesti ottaen ihan aidosti harrastaneen seksiä kuvatessaan elokuvaa ”Nymphomaniac”. Tässä tullaan kuitenkin juuri näihin kaksoisolentoihin: elokuvan kuvauspaikalla kyllä harrastettiin seksiä eräässä kohtauksessa, mutta LaBeoufin ja Martinin sijaan asialla olivat elokuvaan erikseen palkatut aikuisviihdenäyttelijät; tämä asia paljastettiin elokuvan ensi-illan jälkeen. Jälkikäteen tapahtuneen editoinnin aikana LaBeoufin ja Martinin kasvot lisättiin tähän täyttä aktia sisältäneeseen kohtaukseen digitaalisesti.

Itse asiassa näyttelijöillä voi olla juuri seksikohtauksia varten vartalon osalta useitakin korvaavia näyttelijöitä. Näin oli muun muassa elokuvassa ”Wedding Crashers”, sillä elokuvassa näytellyt Isla Fisher paljasti vuonna 2009, että hänen korvaajanaan elokuvan seksikohtauksissa toimivat useat näyttelijät: eräällä näyttelijällä olivat samanlaiset kädet kuin hänellä, toisella samankaltaiset rinnat ja kolmannella hyvin samanlaiselta näyttänyt peppu.

Peruukki karvoituksena

Merkin eli sukupuolielinten edessä pidettävä peruukki nousi suosioon 1400-luvun puolivälissä, kun prostituoidut joutuivat ajamaan kaikki häpykarvansa pois satiaisten ja muiden sukupuolitautien vuoksi. Koska paljas alapää oli merkki jostain tarttuvasta, kehitettiin karvainen lisäosa hämäykseksi.

Yhdysvaltoihin juuri ennen 1990-luvulle siirtymistä rantautunut brasilialainen vahaus, eli kaikki tai lähes kaikki pois, levittäytyi kulovalkean lailla ympäri maailman. Monet näyttelijät olivat tietenkin posliiniajassa mukana, mikä toi erikoisen haasteen heidän työhönsä. Esimerkiksi jo aiemmin mainittu Kate Winslet joutui turvautumaan häpykarvaperuukiin vuoden 2008 Lukija-elokuvassa. Elokuvassa on 1950-luvulle sijoittuvia intiimikohtauksia, eikä Winslet uskonut pystyvänsä vuosien vahaamisen jälkeen kasvattamaan aikakaudelle tyypillistä karvoitusta. Niinpä maskeerauksessa Winsletille puettiin merkin.

Advertisement

Myös muun muassa Olivia Wilde on käyttänyt Vinyl-televisiosarjassa merkiniä, 1970-luvun henkeen. Wilde ei ollut sarjan ainut lisäosan käyttäjä, vaan kuvauspaikalla oli peruukkiseinä, jolla kaikkien naisnäyttelijöiden merkinit roikkuivat nimikyltin kanssa odottamassa paljastavia kohtauksia.

Toisaalta merkiniä käytetään hyvin usein myös intiimialueen suojana, kun kuvauksissa halutaan peittää näyttelijöiden kriittiset alueet. Näin toimittiin Love & Other Drugs -elokuvan molempien päänäyttelijöiden Jake Gyllenhaalin ja Anne Hathawayn kohdalla.

Ruusuvedellä ja glyseriinillä hikiseksi

Seksi voi toki olla hyvinkin hikistä puuhaa, mutta moni meistä on varmasti kiinnittänyt huomiota siihen, miten elokuvissa iholla näkyvät hikikarpalot ovat niin äärimmäisen tasaisen mallisia pisaroita, jotka saattavat välillä jopa pysyä hyvinkin tiukasti yhdessä ja samassa paikassa.

Jos sinä olet ylipäätään joskus miettinyt, miten hiki luodaan elokuvissa esimerkiksi juuri näihin intiimeihin kohtauksiin – hyppivätkö näyttelijät aina ennen uutta otosta hyppynarulla tai tekevät jotain muuta vastaavaa – niin nyt saat vastauksen tähän kysymykseen: hiki ja hikipisarat eivät ole aitoja, vaan ne luodaan näyttelijöiden vartaloihin ruusuvedestä ja glyseriinistä.

Jumppapallolla pomppien ja tyyny välissä

Tällä listalla on sivuttu sitä, miten teknisiä seksikohtaukset ovat ja se on siis omiaan vaikuttamaan siihen, etteivät näyttelijät ole kovinkaan innoissaan niitä tehdessään. Jo pelkästään edellä mainitun kautta tämä on helposti ymmärrettävissä ja kaiken kruunaa se, että näyttelijöiden välissä on usein tyyny, kun he tekevät näitä kohtauksia: että asiaan saa oikeaan perspektiiviin, mies- tai naisnäyttelijä niin sanotusti nylkyttää tyynyä, ihmisten seuratessa tilannetta vierestä.

Kun taas puhutaan kohtauksista, joissa näyttelijä on päällä – niin sanotussa ratsastusasennossa – näissä näyttelijät istuvat usein jumppapallon päällä: sillä saadaan luotua seksiä muistuttava liikehdintä.

Monesti siis se, mitä katsojat näkevät elokuvaa tai televisiosarjaa katsoessaan, ei voisi olla kauempana totuudesta: meitä katsojia toisin sanoen huijataan kaikin mahdollisin keinoin, mutta se ei ole suinkaan huono asia – monestakaan erilaisesta näkökulmasta katsottuna.

Advertisement

Kyllä, mies voi kiihottua 

Lähtökohtaisesti sitä voisi ajatella, että seksikohtaukset ja niiden tekeminen ovat huomattavasti haastavampia miehille kuin naisille, sillä luonnollisista syistä miehen kohdalla mahdollinen kiihottuminen näkyy väistämättä erektion muodossa, kun taas naisilla ei tätä probleemaa ole. Todellisuudessa seksikohtaukset ovat niin teknisiä, etteivät näyttelijät ole niin kovinkaan innoissaan kyseisestä touhusta, vaikka valkokankaalta tai televisioruudusta katsoessa kohtaus saattaa näyttäytyä täysin erilaisena.

Useat ohjaajat ja näyttelijät ovat kertoneet siitä, miten he eivät ole koskaan nähneet erektiota kohtauspaikalla. Asiasta on puhunut muun muassa jo aiemmin tässä listassa mainittu ohjaaja Jean-Marc Vallée ja hänen mukaansa aina joskus näyttelijöiden välillä saattaa olla aitoja fyysisiä tunteita, mutta erektiota hän ei ole nähnyt: ”En ole koskaan nähnyt miehellä erektiota missään niissä seksikohtauksissa, jotka olen ohjannut, mutta se ei suinkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi nähnyt miehen kiihottuvan. Se on niin teknistä, mutta toki me kaikki olemme ihmisiä, he ovat alasti ja he koskettavat toisiaan.”

Joskus kuitenkin miehelle saattaa tulla erektio. Näin kävi televisiosarjan ”Desperate Housewives” (suom. Täydelliset naiset) kohdalla, kun näyttelijä Jesse Metcalfe oli kuvaamassa seksikohtausta Eva Longorian kanssa: ”Itse asiassa kuvatessamme ensimmäistä Gabriellan (Longoria) ja Johnin (Metcalfe) välistä seksikohtausta, me harjoittelimme sitä ja sen jälkeen ohjaaja käski meitä nousemaan ylös sängystä, koska kuvauspaikka täytyi asetella uudelleen. Siinä kohtaa kerroin tarvitsevani minuutin”, Metcalfe on itse paljastanut.

Suosituimmat

Exit mobile version