10 uskomatonta Wikipedia-huijausta, jotka ehtivät levitä kenenkään epäilemättä

Käytätkö Wikipediaa? Luotatko siihen? Ehkä nämä 10 Wikipedia-huijausta saavat sinut miettimään kahdesti, ennen kuin julistat faktana jotain sivustolta lukemaasi.

Vaikka usein painotetaan, että Wikipedia ei ole luotettava tietolähde, on se varmasti monelle ensimmäinen kohde, kun halutaan tietoa jostain asiasta. Olenko väärässä? Tiesit varmaan, että kuka vain voi muokata sivuston artikkeleita, joten sinne voi päätyä aivan mitä tahansa. Vuonna 2001 perustettu digitaalinen tietosanakirja ei kuitenkaan ole täyttä kuraa, tutkimusten mukaan sen artikkelit ovat suurelta osin puolueettomia (Wikipedian perusperiaate) ja sisältävät vain pieniä asiavirheitä.

Mutta joskus mukaan mahtuu isompia kömmähdyksiä: olivat ne sitten eri kielisiltä sivuilta virheellisesti käännettyjä faktoja tai jonkun tahallisia kiusantekoja. Sadat Wikipedian työntekijät tarkastavat jatkuvasti sisältöä virheiden osalta, mutta yksin suomenkielisellä alustalla on puolisen miljoonaa artikkelia, joten on päivänselvää, että seulan läpi pääsee väärää tietoa.

Yksi helppo tapa välttyä virheelliseltä tiedolta on tarkistaa aina lähde artikkelin lopusta, ja tietysti käyttää siinäkin kriittisyyttä. Välttämätön ominaisuus nykyajan tietotulvassa on medialukutaito, jonka pitäisi olla pakollinen oppiaine koulussa.

Listafriikki.com esittelee tällä listalla 10 uskomatonta Wikipedia-huijausta, joista osa ehti olla sivustolla useita vuosia ja toisaalta osa ehti vain tunneissa aiheuttaa suurta hämminkiä.

Jar’Edo Wens

Kalifornian osavaltion yliopistossa Sacramentossa työskentelevä filosofian professori Matthew McCormick alkoi saada tappouhkauksia vuonna 2012. Syy oli hänen ”Atheism and the Case Against Christ” -kirjansa, jossa arvostellaan voimakkaasti kristinuskoa. Mutta se ei ole syy, miksi hänet on mainittu tällä listalla. Syy on se, että professori oli käyttänyt kirjansa teossa Wikipediaa lähteenään.

Kirjassa esitellään 500 jumalaa eri uskonnoista ja luettelossa on mukana muun muassa Jar’Edo Wens. Jar’Edo Wensilla oli oma, vuonna 2005 luotu, Wikipedia-sivu, jossa ei tokikaan ollut tekstiä kuin kaksi lausetta eikä yhtään viitteitä, ja lisäksi hänet oli lisätty aboriginaalien jumalolentojen listalle. Neljän vuoden kuluttua sivulle lisättiin varoitus lähteiden puuttumisesta, mutta artikkelin alkuperäisestä luomisesta meni muutamaa kuukautta vaille 10 vuotta, kunnes maaliskuussa 2015 huijaus vihdoin selvisi. Jar’Edo Wens Wikipedia-huijaus oli ehditty lisätä myös esimerkiksi ranskan- ja turkinkielisille sivustoille ja, kuten edellä mainittuna, päässyt myös mukaan julkaistuun kirjaan.

Paljastumisensa aikoihin se oli Wikipedian historian pitkäikäisin väärennös, eikä artikkelin luojasta tiedetä muuta kuin että tietokoneen IP-osoite oli australialainen.

Mutta ehkä hänen nimensä on Jared Owens?

Nenäkarhu eli brasilialainen maasika

Newyorkilainen 17-vuotias Dylan Breves oli ollut lomailemassa Brasiliassa ja luullut veljensä kanssa Iguassun vesiputouksilla näkemäänsä eläintä maasiaksi. Hänelle selvisi kuitenkin, että se oli ollut koati eli nenäkarhu. Koska nuori mies ei tykännyt olla väärässä (kuka siitä tykkäisi), meni hän muokkaamaan koatista kertovaa Wikipedia-sivua kesällä 2008 ja kirjoitti eläimen olevan tunnettu myös ”brasilialaisena maasikana”. Sen piti olla hauska vitsi, jonka Breves oletti poistuvan nopeasti, koska muokkauksessa ei oltu käytetty lähdettä. Toisin kävi.

Se, mitä tuosta vitsistä seurasi, on täysin käsittämätöntä.

Harmitonta huijausta, ”Koati, toiselta nimeltään brasilialainen maasika”, on käytetty useissa isoissa sanomalehdissä, muun muassa The Telegraphissa, josta lähdelinkki liitettiin Wikipediaan: oravanpyörä oli valmis. Virhe on päätynyt myös kahteen painettuun kirjaan; ne on julkaissut arvostetut Chicagon ja Cambridgen yliopistot vuosia artikkelin muokkauksen jälkeen.

Wikipediaan saa kirjoittaa kuka tahansa

Kesällä 2006 Pulitzer-palkittu toimittaja Stacy Schiff kirjoitti The New Yorker -lehteen artikkelin Wikipediasta ja haastatteli siihen vain Essjay-nimimerkillään esiintyvää sivuston ylläpitäjää. Essjay oli korkealle arvostettu kollega Wikipedian ylläpitäjien joukossa ja hänen CV:nsä oli vertaansa vailla. Hän oli tuplatohtori: teologisen filosofian ja kanonisen oikeuden aloilta sekä uskontotieteiden maisteri, joka opetti päivätyönään teologiaa yksityisessä yliopistossa. Kukaan yhtiössä ei tiennyt hänen oikeaa nimeään; se on tapa, jolla Wikipedia toimii edelleen.

Hän oli kirjoittanut, muokannut ja tarkistanut Wikipedia-artikkeleita virheiltä muutaman vuoden ajan. Essjay oli vedonnut ”koulutukseensa ja kokemukseensa” ja käyttänyt asemaansa hyväkseen, kun lähteiden luotettavuuksia oli käsitelty Wikipedian työntekijöiden keskuudessa. Hän oli väittänyt käyttäneensä hyvin epätieteellisiä kirjoja opettaessaan tohtoriopiskelijoitaan, tai tutustuneensa johonkin aiheeseen ollessaan munkkina.

Mutta vasta lehtijuttu ja sitä seurannut siirtyminen Wikipedian sisaryhtiön, Wikian, palvelukseen herätti joissakin Wikipedia-kriitikoissa epäilykset.

Essjay paljasti viimein henkilöllisyytensä ja huijauksensa helmikuussa 2007. Hän oli 24-vuotias, koulut keskeyttänyt Ryan Jordan. Asioiden oikean laidan selvittyä Jordan sai potkut sekä Wikipediasta että Wikiasta.

Sivuston perustaja Jimmy Wales oli suuren kohun jälkeen ehdottanut taustojen varmistamista uusille työntekijöille, mutta yhteisö oli voimakkaasti sivuston perusperiaatteen, ”kuka vain voi kirjoittaa ja osallistua”, hylkäämistä vastaan.

Yhtiö ei tuon selkkauksen jälkeen ole enää koskaan saanut palautettua mainettaan vakavasti otettavana tietolähteenä. Ja The New Yorkerin artikkeli korjattiin vastaamaan totuutta.

Kuolleeksi julistetut julkkikset

Laulaja-näyttelijä Miley Cyrus kuoli auto-onnettomuudessa, senaattori Edward ”Ted” Kennedy menehtyi presidentti Barack Obaman virkaanastujaisten jälkeen, räppäri Eminem on kuollut useaan otteeseen monin eri tavoin ja tuoreimpana tapauksena viime joulukuussa kuoli näyttelijä-räppäri Nick Cannon. Siinä vain muutama Wikipedia-huijaus liittyen julkkisten kuolemiin. Valitettavasti Kennedyn kohdalla meni vain reilu puoli vuotta huijausartikkelista, kun hän kuoli syöpään elokuussa 2009.

Näyttelijä ja stand up -koomikko Sinbad joutui maaliskuussa 2007 myös huijarikirjoittajan uhriksi. Wikipediaan lisättiin tuolloin tieto, että hän olisi menehtynyt sydänkohtaukseen. Mies itse sai kuulla virheestä, kun hänen tyttärensä soitti isälleen järkyttyneenä. Komediaa työkseen tekevä Sinbad piti huijausta ensin hauskana, kunnes alkoi saada satoja yhteydenottoja, joissa oltiin huolestuneita hänen terveydentilastaan.

Wrightbus myi toimintansa

Tämä virheellinen tieto ehti olla Wikipediassa vain 47 minuuttia, mutta ehti siinä ajassa saada 1500 ihmistä paniikin valtaan.

Marraskuussa 2015 pohjoisirlantilaisessa, linja-autoja valmistavassa, Wrightbus-yhtiön tehtaassa koettiin kauhunhetkiä. Joku omasta mielestään vitsikäs kansalainen oli kirjoittanut yrityksen Wikipedia- sivulle, että Wrightbus on myyty. Ballymenan kaupungissa oltiin jo valmiiksi varpaillaan, koska kaksi isoa paikallista työllistäjää oli ilmoittanut siirtävänsä tuotantonsa muualle. Se tarkoitti lähes 2000 työpaikan lähtemistä Ballymenasta. Valheellinen tieto levisi huolestuneiden ihmisten keskuudessa kulovalkean tavoin, mutta vielä tuolloin huoli oli aiheeton.

Valitettavasti syksyllä 2019 yhtiö oli ajautunut taloudellisiin ongelmiin ja tehtaan tuotanto lopetettiin. Englantilainen Bamfordin Bus Company lunasti Wrightbusin tytäryhtiökseen, työllistäen lopulta kuitenkin vain noin kolmasosan entisestä henkilökunnasta.

Bicholimin sota

Muistatko, kun koulussa opetettiin Bicholimin konfliktista? Se oli Portugalin ja Intian välinen yhteenotto vuosina 1640 ja 1641. Taisteluita käytiin lähinnä, nimensä mukaisesti, Bicholimin alueella, ja rauhanneuvottelujen seurauksena Goa vahvisti paikkansa itsenäisenä Intian osavaltiona.

Mitä? Et muista kuulleesi tästä? Kyse ei ole Mandela-efektistä (niistä voit lukea enemmän tämän linkin kautta). Kyseessä on tietenkin (tämän listan aihe mielessä pitäen) Wikipedia-huijaus. Tämä on huijaus, johon on todennäköisesti käytetty enemmän aikaa ja vaivaa kuin mihinkään muuhun huijausartikkeliin.

Se sisälsi 4500 sanaa. (Vertailukohtana: Listafriikin listat ovat keskimäärin hieman alle 2000 sanan mittaisia.) Artikkelissa oli paljon lähdeviittauksia ja se oli huolellisesti kirjoitettu. Vuonna 2007, vain pari kuukautta julkaisunsa jälkeen, se sai Wikipedialta ”hyvän artikkelin” aseman, jonka on nykypäivänä saavuttanut vain puoli prosenttia sivuston miljoonista artikkeleista. Lähteitä ei ilmeisesti kukaan tarkastanut kunnolla.

Kunnes viisi vuotta myöhemmin Wikipedian virheitä seulova ”ShelfSkewed” otti Bicholimin konfliktin suurennuslasinsa alle. Hän huomasi, että kaikki sivuston linkit johtivat takaisin kyseiseen Wikipedia-artikkeliin eikä yhtäkään lähteenä käytettyä kirjaa ollut olemassakaan. Artikkeli poistettiin, mutta kuten joskus aiemminkin on tullut mainittua: se mikä on kerran laitettu Internetiin, tulee siellä pysymään hamaan loppuun saakka. Bichomin konfliktista kirjoitetaan blogeissa ja epäluotettavilla sivustoilla edelleen.

Läheinen ystävä epäiltynä Kennedyjen murhista

Tämä on Wikipedia-huijaus, joka sai sivuston muuttamaan käytäntöjään liittyen artikkeleiden luomiseen: ilman käyttäjätunnusta ei kuka tahansa voi aloittaa uutta sivua. Toisaalta artikkeleiden muokkaamiselle ei ole mitään rajoitteita.

Toukokuussa 2005 Wikipediaan luotu artikkeli toimittaja John Seigenthalerista ehti olla kaikkien käyttäjien nähtävillä useiden kuukausien ajan. Sivulla kerrottiin Seigenthalerin olleen epäiltynä presidentti John F. Kennedyn ja tämän veljen, oikeusministeri Robert F. Kennedyn, salamurhista. Se ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa; itseasiassa Seigenthaler oli ollut Robert Kennedyn läheisimpiä ystäviä ja toiminut arkunkantajana tämän hautajaisissa. Sanomattakin lienee selvää, että toimittaja ei jättänyt asiaa siihen. Brian Chase, 38-vuotias lähetti, joka lopulta paljasti olleensa huijausartikkelin takana, kertoi luulleensa Wikipedian olevan jonkinlainen pilailu sanakirja, ja on saanut Seigenthalerilta anteeksi.

Huijaus nosti kohun, jota käsiteltiin isoissa televisio-ohjelmissa ja jopa Yhdysvaltain kongressilta vaadittiin toimia. Se oli ensimmäinen kerta kun Wikipedian uskottavuutta oli niin laajasti kyseenalaistettu julkisuudessa, ja vaikka suuret mediat kuinka painottivat, etteivät missään nimessä enää käytä Wikipediaa suorana lähteenään, pääsi tämän listan seuraava virhe kuitenkin livahtamaan editoinnista läpi.

Säveltäjän osuvat sitaatit

Maaliskuun 28. päivänä vuonna 2009 ranskalainen säveltäjä ja kapellimestari Maurice Jarre menehtyi. Hän oli yksi aikansa arvostetuimmista elokuvamusiikin säveltäjistä, ja kuten kuvassakin voi hyllyllä nähdä, voitti hän töistään kolme Oscar-palkintoa.

Muutama tunti mestarin kuoleman jälkeen, päätti irlantilainen media-alan opiskelija Shane Fitzgerald muokata säveltäjän Wikipedia-sivua, ja siten testata median vastuullisuutta ja tarkkuutta. Hän lisäsi sivulle itse keksimänsä Jarren sitaatin:

”Joku voisi sanoa koko elämäni olleen yksi, pitkä ääniraita. Musiikki oli elämäni, musiikki toi minut eloon ja musiikki on se, josta minut tullaan muistamaan, kun lähden. Kun kuolen, päässäni tulee soimaan viimeinen valssi, jonka vain minä kuulen.”.

Kansainvälinen media ei läpäissyt Fitzgeraldin koetta.

Vaikka valesitaatti ehti olla artikkelissa alle vuorokauden (se poistettiin puuttuvan lähdeviittauksen takia), olivat monet sivustot ympäri maailmaa ehtineet sen jo napata käyttöönsä, ja julkaisivat kaunista lauselmaa Jarren muistokirjoituksissa. Kuukauden kuluttua Fitzgerald alkoi lähetellä mediataloille sähköpostia ja paljastaa huijauksensa; hän ei ollut ikimaailmassa uskonut sen menevän läpi ilman lähdettä. Monet mediat nimittivät nuorta miestä vandaaliksi, mutta The Guardian, yksi Ison-Britannian arvostetuimmista sanomalehdistä pyysi huolimattomuuttaan anteeksi ja myönsi lehtensä kuolinilmoitusten tekijöiden ottavan faktansa Wikipediasta.

Käytäntö on varmaan sittemmin muuttunut.

Chris Benoit’n vaimo on kuollut

Tämä Wikipedia-huijaus on surullisen kuuluisa.

Iltapäivällä, heinäkuun 25. päivänä vuonna 2007, poliisi löysi showpainija Chris Benoit’n, tämän vaimon Nancyn ja heidän seitsemän vuotiaan poikansa Danielin, kuolleina kotoaan. Hyvin nopeasti selvisi, että Benoit oli tappanut vaimonsa ja lapsensa, ja tehnyt sen jälkeen itsemurhan.

Karmivaa on se, että samana päivänä ruumiiden löytymisen kanssa, oli Benoit’n Wikipedia-sivulle kirjoitettu aamuyöllä, että mies ei osallistu painitapahtumaan, koska hänen vaimonsa Nancy oli kuollut. Muokkaus artikkeliin oli tehty yli 10 tuntia ennen surmatyön selviämistä.

Poliisi tietenkin kiinnostui tästä mystisestä lisäyksestä, joka oli jo faktana päätynyt kansallisiin uutisiin. Kirjoittajan IP-osoite paikallistettiin aluksi Connecticutissa sijaitsevan showpainiorganisaatio WWE:n pääkonttorille, mutta lisääjäksi paljastuikin lähellä asunut 19-vuotias pahantekijä, jonka tiedetään aiemminkin lisäilleen Wikipediaan ties mitä huuhaata. Hän oli pahoillaan hirvittävästä sattumasta ja on kertonut perustaneensa kirjoituksensa vain netissä velloneisiin huhuihin.

Pirtelön kehittäjä keksi puluille suihkun

Niinkuin usein Listafriikki.com:ssa on nähty: Totuus on tarua ihmeellisempää!

Orange Julius -hedelmäpirtelön kehittäjästä, Julius Freedista, kertova sivu oli täynnä toinen toistaan oudompia faktoja miehen elämästä. Erikoisen pirtelön kehittäjä oli todellinen monitoimimies: hän oli keksinyt ja valmistanut esimerkiksi kelluvan katkarapupyydyksen ja pulujen suihkukopin. Näin Wikipedia kertoi kesäkuusta 2005 maaliskuuhun 2010 asti.

Hauskinta kaikessa on se, että vuonna 1926 perustettu Orange Julius oli tehnyt laajan mainoskamppanjan, jossa oli käytetty materiaalina Wikipediasta löytyneitä ”faktoja”. Videolla oli haluttu tuoda esiin perustajan uskomattomia saavutuksia, mutta se on jäänyt epäselväksi, oliko mainos tehty kieli poskessa vai oikeasti huijaukseen haksahtaneena.

Ainakin virheet pysyivät Wikipedia-artikkelissa vuoden 2007 mainosvideon jälkeenkin vielä kolme vuotta, kunnes muuan Ken Jennings bongasi virheen. Jennings on yhdysvaltalainen tietokilpailulegenda, joka on muun muassa voittanut 74 peräkkäistä Jeopardy! -visaa.

Hän oli ollut varmaan lukemassa koko Wikipediaa läpi!?

🤷‍♀️ Käytätkö sinä usein Wikipediaa? Kerro kommenttikentässä ⬇⬇ tai somekanavissamme, jos olet joskus kohdannut siellä ”faktoja”, jotka ovat saaneet epäilemään sivuston luotettavuutta.